Sta je Scam
Šta je SCAM?
Opet i ponovo nalazimo naivne žrtve prijevare a hvatanje počinitelja je često teško.
No, što je SCAM prijevara točno i kako ju prepoznati?
Ova prijevara je zloupotrebljavanje lakovjernosti žrtava koji koriste elektronsku poštu (e-mailova uglavnom), stranice internet ulaganja (HYIPs) te iznude novca putem istih. Prve takve prevare su se pojavili kao prevare u obliku poštanske dostave.
Prijevara je najčešće u obliku e-maila u kojem je osoba tvrdi da ima značajnu količinu novca (nekoliko milijuna dolara u nasljedstvo, staklenke vina, sredstva u inozemstvu nakon promjene političkog konteksta, itd) i izrazila potrebu za korištenje postojećeg računa da brzo prenese novac.
Osoba iza muljaže traži pomoć da se ostvari transfer novca, u zamjenu za što pruža postotak od iznosa koji se prenosi, obično “diplomatskim sredstvima”. Ako žrtva pristane, oni će biti pitani da postupno prebace novac kako bi se pokrile imaginarne naknade (javni bilježnici, zaštitarske tvrtke, staklenke vina …) prije nego što se prijenos odobri. No ovaj prijenos se neće nikada odobriti ni obaviti.
Godine 2002. američka tajna služba je procjenila se da takve prijevare donose nekoliko stotina milijuna dolara godišnje njihovim autorima i u neprestanom je porastu. Računa se da su prevaranti u 2010. godini iznudili oko US $ 20.000 po žrtvi.
Prijevare često se šire putem e-maila ili društvenih medija. Ali se odnose i na kupovinu nekretnina, ulaganje u zarade sa velikim dobitkom te posvuda gdje je novac u pitanju.
Kod zaštite od online prijevara, neće vam pomoći nikakav program ili tehničko pomagalo. Korisnici se mogu osloniti samo na sebe, svoje znanje i njihov zdrav razum.
Srećom, postoje smjernice koje morate slijediti kako bi otkrili da li je to on-line prijevara ili ne.
No, što je SCAM prijevara točno i kako ju prepoznati?
SCAM PREVARA (advance-fee scam)
Ova prijevara je zloupotrebljavanje lakovjernosti žrtava koji koriste elektronsku poštu (e-mailova uglavnom), stranice internet ulaganja (HYIPs) te iznude novca putem istih. Prve takve prevare su se pojavili kao prevare u obliku poštanske dostave.
Prijevara je najčešće u obliku e-maila u kojem je osoba tvrdi da ima značajnu količinu novca (nekoliko milijuna dolara u nasljedstvo, staklenke vina, sredstva u inozemstvu nakon promjene političkog konteksta, itd) i izrazila potrebu za korištenje postojećeg računa da brzo prenese novac.
Osoba iza muljaže traži pomoć da se ostvari transfer novca, u zamjenu za što pruža postotak od iznosa koji se prenosi, obično “diplomatskim sredstvima”. Ako žrtva pristane, oni će biti pitani da postupno prebace novac kako bi se pokrile imaginarne naknade (javni bilježnici, zaštitarske tvrtke, staklenke vina …) prije nego što se prijenos odobri. No ovaj prijenos se neće nikada odobriti ni obaviti.
Godine 2002. američka tajna služba je procjenila se da takve prijevare donose nekoliko stotina milijuna dolara godišnje njihovim autorima i u neprestanom je porastu. Računa se da su prevaranti u 2010. godini iznudili oko US $ 20.000 po žrtvi.
Internet prijevara:
Internet prijevara označava dobro pripremljen scenarij koji ima za cilj korisnicima interneta uzeti njihov novac. Ova metoda informatičkog kriminala nije ograničena samo na angažmanu tehničke infrastrukture, nego i na određenoj psihološkoj manipulaciji (stručnjaci govore ponekad o vrsti “socijalnog inženjeringa”).Prijevare često se šire putem e-maila ili društvenih medija. Ali se odnose i na kupovinu nekretnina, ulaganje u zarade sa velikim dobitkom te posvuda gdje je novac u pitanju.
Kod zaštite od online prijevara, neće vam pomoći nikakav program ili tehničko pomagalo. Korisnici se mogu osloniti samo na sebe, svoje znanje i njihov zdrav razum.
Srećom, postoje smjernice koje morate slijediti kako bi otkrili da li je to on-line prijevara ili ne.
- Kao prvi korak trebali bi ste provjeriti oblik relevantne e-pošte, objavljivanja ili ponude. Je li to neprofesionalno urađeno, puno pravopisnih pogrešaka i očito stvoreno uz pomoć online prevoditelja, kao što su Google Translate. Tu onda vrijedi pravilo: bježi od toga.
- Drugi korak je ispitati sadržaj. Treba kritički razmisliti o tome koliko realno je scenarij opisan. Pravilo kaže: Ako je ponuda ili prilika “previše dobra da bi bila istinita”, očito je da od toga neće biti ništa.
- Jesu li uključene stranke ili tvrtke provjerene, to bi ste trebali potražiti u internetu kao i informacije o povijesti stranke ili tvrtke u pitanju. Osim toga pretražite podatke na tražilicama, kao i na internet stranicama koje pomažu i koje navode poznate prijevare i lažne kampanje kao što je “Watchlist Internet “
No comments: